Zero-emissiezone in centrum Den Haag nu echt ingevoerd

3 January 2025, 14:44 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Gemeente Den Haag

Sinds 1 januari geldt in het centrum van Den Haag officieel een zero-emissiezone voor bestelbussen en vrachtwagens die schadelijke uitlaatgassen verspreiden. Bedrijfswagens die op elektriciteit of waterstof rijden mogen de zone wel in.

De gemeente Den Haag heeft deze week bij de randen van de zero-emissiezone waarschuwingsborden onthuld. Eerder werd door de gemeente wel al toegezegd dat er de eerste maanden geen boetes zullen worden uitgedeeld en er in maart een 'weegmoment' komt om te kijken of verder uitstel nodig is.  

Voor oudere bestel- en vrachtauto’s die gekocht zijn vóór 2025 is er tot 2030 een overgangsregeling. Bestelauto’s en vrachtauto’s die ná 2025 nieuw worden gekocht, moeten uitstootvrij zijn om de zero-emissiezone in te mogen rijden. Vanaf 2030 moeten alle bestel- en vrachtauto’s in deze zone uitstootvrij zijn.

De grenzen van de zero-emissiezone in de Haagse binnenstad zijn dezelfde als van de milieuzone voor dieselauto’s. De zero-emissiezone ligt binnen de Centrumring (S100) en de Professor B.M. Teldersweg (S200). De Centrumring en de Professor B.M. Teldersweg horen niet bij de zone.

De zero-emissiezone in het centrum geldt voor zakelijk gebruikte bestel- en vrachtauto’s. Bijvoorbeeld voor goederenvervoer van ondernemers of pakketbezorgers of voor onderhoudswerk zoals elektra- of loodgietersdiensten. Bewoners die hun voertuig alleen privé gebruiken kunnen een ontheffing aanvragen. De zero-emissiezone geldt niet voor personenauto’s. 

Den Haag is 1 van de 29 steden in Nederland die tussen 2025 en 2028 een zero-emissiezone invoert. De uitlaatgassen van bestel- en vrachtauto’s vervuilen volgens de gemeenten de lucht en brengen te veel CO2 in de lucht. Dit is slecht voor de gezondheid, de natuur en het klimaat.